February 7, 2017

Please reload

Recent Posts

Event Compass™ gästar vännerna i väst!

September 26, 2017

1/8
Please reload

Featured Posts

Globalt växer sponsormarknaden med drygt 4 procent per år

April 27, 2017

Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM) årliga rapport över Sveriges reklammarknad visar att reklaminvesteringarna fortsätter att öka och 2016 slogs nytt all-time-high! Årsrapporten visar även att sponsring och eventmarknadsföring står sig starkt jämförelse med traditionella medier.

 

 

Sponsring är den kanal av reklaminvestering som tillsammans med digitala medier (och till viss del utomhusreklam de senaste åren) utklassat traditionell media i total investering. Globalt växer kanalen sponsring med 4 procent per år och globala sponsorindustrin beräknas i år öka till 62,8 miljarder dollar. Störst ökning kan ses i Asien med 5,7% tillväxt.

 

I Sverige är ökningen 2,6 procent per år, aningen lägre jämfört med utvecklingen på global nivå. Det troliga skälet till att vi i Sverige ligger efter det globala snittet är mest sannolikt att vi har en relativt välutvecklad sponsormarknad. Sponsring står för relevant och intressant content vilket blir allt viktigare i digitaliseringens spår. Utan relevant innehåll som väcker mottagaren intresse är den snabba kommunikationen inte lika mycket värd. Evenemang, event och sponsring och har förmågan att väcka intresse genom intressant och relevant innehåll ofta mot en målgrupp som är mottaglig för kommunikation genom starka upplevelser.

 

Att sponsring som reklamkanal är större än exempelvis reklaminköp genom TV är en intressant iakttagelse men betyder inte att sponsring är bättre än TV-reklam. Det är endast ett mått på att det investeras mer i sponsring än TV-reklam i Sverige. Men vi kan för den delen inte hålla oss från att slå ett extra slag för reklamkanalerna event, evenemang och sponsring och lyfta fram vår devis:

-"Vi tror att storslagna och unika upplevelser har förmågan att bidra till en mer hållbar, inspirerande och aktiv värld!"

 

Summerar vi 2016 års reklaminvesteringar ser vi att hela reklamkakan totalt omsätter 74,1 miljarder kr och har under 2016 ökat med 4,8%. Sponsring beräknas omsätta 7,19 miljarder kr (9,7%) och eventmarknadsföring 4,0 miljarder kr (5,4%). Största kanalen är internet / mobilreklam som har hela 21,2 % av totala reklamkakan eller 15,71 miljarder kr.

 

Reklamsatsningar rekommenderar vi synas noga i sömmarna och systematiskt analys och uppföljning är allt som oftast en framgångsfaktor bakom lyckade investeringar!

 

 

Källor:

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Follow Us
Please reload

Search By Tags
Please reload

Archive
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Social Icon

© 2017 by Event Compass™

  • Instagram - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • LinkedIn - Black Circle