February 7, 2017

Please reload

Recent Posts

Event Compass™ gästar vännerna i väst!

September 26, 2017

1/8
Please reload

Featured Posts

Vi vet vilken som kommer att bli Sveriges 4:e största evenemangsstad!

April 21, 2017

 

Under vintern/våren 2017 har Event Compass™ ett spännande strategiuppdrag för en av Sveriges större städer. Staden har som målsättning att bli Sveriges största mötes- och evenemangsstad utanför storstäderna och Event Compass fick uppdraget att kartlägga nuläget, identifiera utvecklingsområden i den lokala evenemangssektorn, mm.

 

 

Event Compass™ uppdrag ingår som ett av flera steg i kommunens kommande evenemangsstrategi. Lokala beslutsfattare och evenemangsaktörer bjöds in till en strategiprocess, föreläsning och dialogträff.

 

Att arrangera och planera för evenemang, större eller mindre, är inte någon förutbestämd succé. Faktum är att alla inte kommer att bli framgångsrika evenemangs-destinationer. Potentialen i att utveckla framgångsrika evenemang finns dock överallt, även om det behövs grundliga analyser för att bli långsiktigt framgångsrik. En väl utvecklad evenemangsstrategi är helt nödvändigt vilken staden tagit fast på.

 

Event Compass™ uppdrag är att stödja den grupp av lokala beslutsfattare med kunskap och insikter till den kommande evenemangsstrategin.

 

Den spännande och kunskapsdrivande processen har hittills bl.a. pekat på:

 

- Hur definierar vi (staden) ett framgångsrikt evenemang?

- Hur mäts effekter?
 Den offentliga sektorn har krav på sig att redovisa effekterna av sina satsningar. Hur kan staden mäta effekten av satsningar på evenemang? 

- Vilket värdskap krävs för att uppnå målet?
 Vad är det för service som staden bör erbjuda arrangörer och publik?

- Vilka del av den lokala näringen som var minst respektive mest nöjda med nuvarande evenemangsutbud.

- Idrott är den genre av evenemang där utbudet anses lagom stort.

- Kultur/nöje samt möte/kongress bedöms kunna bli fler.

- Vinter står ut som den säsong där det önskas fler evenemang.

- Strategiprocessen visade tydligt vilka som bär ansvaret för upplevelser, den externa marknadsföringen, planering, mm samt vem som bär ansvar för paketeringen av turismerbjudanden.

- Processen visade även på styrkan av mäta den konkreta effekten av respektive evenemang med en och samma metodik (jämförbarhet).

- M. fl värdefulla insikter och statistiska underlag som kommer ligga till grund till stadens kommande, kraftfulla evenemangsstrategi.

 

Event Compass™ tackar staden för förtroendet att få medverka i denna spännande process. Målsättningen mot att bli Sveriges 4:e mest framgångsrika mötes- och evenemangsstad ligger inom räckhåll! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Follow Us
Please reload

Search By Tags
Please reload

Archive
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Social Icon

© 2017 by Event Compass™

  • Instagram - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • LinkedIn - Black Circle